Tar sats for fremtiden

Tar sats for fremtiden

YX Bø høster ros for bredt og godt utvalg av varer og tjenester. Gatekjøkkenet har en sentral posisjon i den videre satsingen. Bedriften bygger om og har store planer for fremtiden. 

 

Ken-Hugo Larsen (38) overtok driften av bensinstasjonen ved rundkjøringa på Straume, 1. juli i 2015. Shell-kontrakten gikk ut året etter, 1. juli i 2016, og da valgte han å gå over til YX.

– I forkant gikk jeg inn i forhandlinger med Shell, Best og YX.

– YX virket veldig mye bedre enn Shell. YX ga da også et bedre tilbud til slutt. Jeg var i kontakt med flere andre stasjonseiere som hadde gått over til YX for å lytte til deres erfaringer. Gjennomgangstonen var at de var kommet til himmelen, sammenlignet med tidligere kontrakter, forteller Ken-Hugo som ikke angrer på valget han til slutt tok.

– YX-miljøet er helt fantastisk. Vi er på mange måter som en stor familie. Vi reiser og møtes på to større samlinger gjennom året, en samling for region nord og en for hele landet, hvor vi deler erfaringer og resultater.

YX Norge er en del av Uno-X Energi, som eies av Reitangruppen. Selskapet vil heller inspirere enn kontrollere og ønsker å være den beste samarbeidspartneren for selveiere som Ken-Hugo i Norge.

– Konseptet til Odd Einar Reitan er veldig bra. Går vi bare 4-5 år tilbake i tid, så var det ingen YX-stasjoner nord for Mosjøen. Nå er vi over 20. Jeg har inntrykk av at alle som har muligheten til å gå over til YX gjør det. Jeg er på fornavn med de øvrige stasjonseierne i nord og jeg er ofte i kontakt med dem for å drøfte erfaringer og ideer. Om en stasjonseier lykkes med økt salg på et spesielt produkt, så tipser vedkommende de andre. Vi har en veldig god kommunikasjon. Alle er veldig hyggelige, forteller Ken-Hugo.

– Shell forhandler en avtale på varer i butikk, av varer som selges så går det inn litt fortjeneste til Shell. YX har gjort det litt annerledes. De er mer opptatt av oss som selveiere. De har ingen fortjeneste på varer i butikk, kun på drivstoff.

Fotografi av bensinstasjonen YX Bø

 

KH Service

Ken-Hugo etablerte enkeltpersonforetaket KH Service i 2011, for engrossalg av verktøy, olje, filter, batterier og lignende til bedrifter.

På forsommeren i 2015, i forbindelse med overtakelsen av bensinstasjonen, ble bedriften omdannet til et aksjeselskap.

– Da kjøpte jeg inventaret her for drift med leieavtale på bygget. I februar i år kjøpte jeg bygget også, pluss noe tilleggsareal på sørsiden av anlegget. Dette har jeg gjort for å på sikt kunne ha muligheten til utvidelse av parkeringsareal og eventuelle bygg.

Ken-Hugo tar fortsatt inn mye av de samme varene som han gjorde før han overtok stasjonen.

– YX gir selveierne mere friheter på stasjonene en andre selskaper. Dette innebærer blant annet at jeg kan fortsette med olje fra Mobil. YX har jo sin egen olje, som er en meget bra olje. Men jeg valgte hovedsaklig å fortsette med Mobil. Den er mer kjent. Båter og industri ønsker denne og jeg var forhandler fra før på denne oljen.

– Jeg leverer fortsatt ut mange varer i engros på kontrakt med flere bedrifter rundt omkring i hele Vesterålen, men dette markedet klarer jeg nå ikke å følge opp på samme måten som før. Jeg skulle gjerne hatt på plass en god selger i så måte, men de vokser ikke på trær akkurat. Markedet er der, men det krever en god selger som kjenner produktene godt.

 

Dyktige ansatte

På stasjonen er Ken-Hugo godt besatt med personale.

– Vi er fire fast ansatte, pluss personale for helgevakter, i sum rundt 5-6 årsverk.

– Jeg har tatt inn 4 sommervikarer. Sønnen min er også med her på sommerjobb i sommer.

– Jeg har vært veldig heldig med dem. Det er fantastisk dyktige folk som står på og gjør en god jobb.

Fotografi av gatekjøkkenet hos YX Bø

 

Satser på gatekjøkkenet

Etter at Ken-Hugo overtok, har han brukt over en halv million kroner bare på gatekjøkkenet i forbindelse med restaurering og fornyelse.

– Jeg er veldig nøye med kvaliteten på maten vi leverer her. Uten gatekjøkkenet overlever vi ikke. Maten er en vesentlig del av bedriften, også i fremtiden. Dette er absolutt noe vi kommer til å satse vesentlig på nå fremover. Vi har hatt Orkla på besøk for å kurse de ansatte.

– Nå arbeider jeg for å få på plass en liten terrasse foran stasjonen slik at de som ønsker det kan sette seg ute. Denne skal ferdigstilles til våren 2018. Videre har jeg planer om innvendig utvidelse av det arealet hvor det er anledning til å sette seg for å slappe av og nyte våre tilbud fra gatekjøkkenet. Jeg har også planer om et kjøkken og overgang til ordentlige tallerkener og bestikk i stedet for plast og papp for buffet og servering av en bedre middag.

– Vi skulle egentlig i gang med dette allerede i fjor, men tiden strekker ikke til. Jeg kan heller ikke ansette flere enn at vi får dette til å gå i pluss. Vi må jo tjene penger også, men det blir ikke enklere framover. Handelslekkasjen til Sortland er jo der og vi kommer nok til å merke etableringen til Biltema.

– Det er også for eksempel gjort en kalkulering på antall innbyggere sett opp mot drivstoffsalg. I utgangspunktet er det egentlig ikke plass til en eneste bensinstasjon i Bø. Nå er det tre slike tilbud i Bø, og den fjerde er vel på vei. Uten salg av drivstoff mister vi mye annet også. Vi stiller også svakere når vi skal be om tilbud fra leverandørene.

Fotografi av lokal hvor besøkende på gatekjøkkenet til YX Bø kan nyte måltidet.

Her har besøkende hos YX Bø anledning til å sette seg for å slappe av og nyte tilbudet fra gatekjøkkenet.

 

Populær vaskehall
Selvvaskeløsningen på bensinstasjonen er uhyre populær.

– Vaskehallen fungerer veldig bra, men så er jeg da også veldig nøye med vedlikehold og service på anlegget. De som har levert utstyret kommer en gang i året for full service og gjennomgang av alt. Da plukkes for eksempel høytrykkspyleren i småbiter for å skifte foringer, stempel og andre slitasjedeler. Den høytrykkspyleren går over 1000 timer i året.

– Vi har også enkelte eldre kunder som gjerne vil ha bilen vasket, men som ikke klarer det selv. Da hjelper vi dem naturligvis med det.

– Vi skulle nok hatt en bilvaskemaskin, men dette er for dyrt for oss og jeg tror ikke denne ville klart å betale seg.

 

Mange likere på Facebook

Facebooksiden til YX har rukket å få mange likere.

– Vi kommer til å bli bedre på Facebooksiden. Det er vel verdt å følge med der, sier Ken-Hugo.

 

Det lille ekstra
Hos YX på Straume ytes det lille ekstra.

– Vi forsøker så langt som mulig å vær behjelpelig med skifte av lyspærer, batteri, vindusviskere og lignende.

– Nå begynner det imidlertid å bli ganske avansert å få skiftet lyspærer på enkelte biler. Det er ikke alltid vi kan være behjelpelig i så måte. Hvis et slikt skifte innebærer vesentlig med skruing for å komme til, er det nok best at dette gjøres av andre.

– Hos oss skal kunden føle seg velkommen i det øyeblikket han eller hun kommer inn døra. Våre ansatte er lønnet for å være tilstede. Dette er jeg opptatt av. De skal være engasjert, smilende, blid og imøtekommende. Og det synes jeg jo at de er. Møter man dagen med et smil, er mye gjort, sier Ken-Hugo.

 

Ser lyst på fremtiden

Etter en litt humpete og trå start, går det nå bedre med driften.

– Tallenes tale for i år er bedre enn for fjoråret. Vi har så langt i sommer hatt et bedre salg sammenlignet med i fjor.

– I fjor fikk vi blant annet ikke softismaskinen opp å gå. Samtidig fikk vi problemer med strømtilførselen til isdisken. Dermed forløp fjorårets sommersesong uten is i butikken.

– De to første driftsårene gikk jeg med ca 800.000 kroner i underskudd, sier Ken-Hugo som ikke legger skjul på at det nok var noe mer enn han hadde sett for seg.

– Nå ser jeg lyst på at det skal begynne å gå andre veien.

– Stasjonen er veldig viktig for bygda. Dette er tross alt den eneste åpne stasjonen som er i Bø. Vi har også det eneste åpne gatekjøkkenet. Skal vi ha dette tilbudet er det viktig at det blir brukt, sier Ken-Hugo som ønsker velkommen til en hyggelig handel.

 

Gå til kontaktopplysninger for YX Bø.