Kundevennlig bilverksted med lang erfaring

Kundevennlig bilverksted med lang erfaring

KB Auto er et offentlig godkjent verksted med bilmekanikere som har lang erfaring og kurses regelmessig for å kunne ta seg av nettopp din bil.

 

KB Auto AS på Straume er et BilXtra-verksted, en del av konsernet AS Sørensen og Balchen, en av de eldste og mest tradisjonsrike aktører i bilbransjen. Bilxtra verkstedkjede er en av bransjens største kjeder. Fremgangen kommer fra helhetlige konsepter med presise systemer, god varetilgjengelighet, effektiv logistikk og leveranse, samt kursing og omfattende markedsføring.

Sørensen og Balchen importerer og selger anerkjente kvalitetsprodukter produsert av de sterkeste leverandørene til bilindustrien. De operer utelukkende med OE-kvalitet eller Matching Quality. Dette er universelt aksepterte begreper som sier at deres deler er av minst like god kvalitet som originalmontert. Deler fra Sørensen og Balchen, montert på et BilXtra-verksted, har 5 års garanti.

– Trenger du hjelp til bilen din, så ringer du enkelt til 02090. Da kommer du til bilXtra. De kan ringes til 24 timer i døgnet. Da vil en blid stemme ta imot din henvendelse og sette over til oss på dagtid om det er ønskelig, eller du kan bestille time utenfor arbeidstid, forteller Børre With.

– Kundene kan også bestille time til service, EU-kontroll eller annet på våre nettsider. Dette kan naturligvis også gjøres hele døgnet. Når Mona på kundemottaket kommer på jobb, så finner hun bestillingen og setter opp en time for kunden.

– Disse løsningene er innført for å gjøre det enklere for kundene. Det passer ikke alle å gjøre disse henvendelsene på dagtid, i arbeidstiden. Det passer ofte best for den enkelte å gjøre dette etter stengetid, kanskje på kveldstid, forteller Ketil Albrigtsen.

KB Auto

Firmanavnet KB Auto følger av forbokstavene til eierne av selskapet, Børre With og Ketil Albrigtsen. Firmaet ble stiftet i november i 2010. I februar i 2011 ble dørene til det nye selskapet åpnet.

– Vi overtok etter Bø Bilservice. Vi leide lokalene til Bø Bilservice Eiendom fram til i år. Nå har vi kjøpt bygget, forteller Børre.

Børre har arbeidet med bil hele sin yrkesaktive karriere, som bilmekaniker, selger og teknisk leder. Med unntak av et par år hos tidligere Opel-forhandler Karl Strømme AS på Sortland, har han jobbet hos Bø Bilservice og nå altså KB Auto.

Ketil Albrigtsen gikk rett fra skolebenken til jobb som bilmekaniker i Bø Bilservice i 1999, før han overtok sammen med Børre.

Bø Bilservice var også merkeforhandler for Opel. KB Auto er et frittstående verksted.

(Reportasjen fortsetter under bildet)

Fotografi av oljeskift hos KB Auto AS på Straume i Bø.

Oljeskift hos KB Auto

Periodisk kjøretøykontroll

Hos KB Auto kan du få utført periodisk kjøretøykontroll (PKK), populært kalt EU-kontrollen. Denne kontrollen er som kjent en myndighetspålagt, regelmessig undersøkelse av tilstanden til kjøretøyet ditt.

I Norge må periodisk kjøretøykontroll gjøres hvert annet år på biler opp til og med 3 500 kilo totalvekt fra fjerde år etter at bilen første gang ble registrert. For biler med tyngre enn 3500 kilo totalvekt kreves årlig sjekk fra og med to år etter at den ble registrert. Kontrollen utføres av bilverksteder som Statens vegvesen har godkjent for å foreta slik kontroll og rapporteres til det sentrale kjøretøyregisteret.

– Nå forsøker staten å sette oss på skolebenken for å bli PKK-kontrollører, noe vi har vært helt fra oppstarten med PKK i 1998. Bilbransjen er imot dette, forteller Børre.

– Plutselig er alle de som har holdt på med dette i snart 20 år ikke kompatibel til å gjøre denne jobben. I disse årene har verkstedene hatt autorisasjon som PKK. Nå legges det opp til at dette skal være personavhengig. Hver enkelt ansatt på verkstedene skal skoleres med påfølgende eksamen, utover fagbrevet som bilmekaniker, for å få lov til å gjennomføre PKK. Men nå er det slik at heller ikke de som skal kontrollere kontrollørene, ansatte i statens vegvesen, har denne nye foreslåtte utdannelsen. De må også sette seg på den samme skolebenken.

– Bilbransjen reagerer på at fagbrevet som bilmekaniker med dette underkjennes. Du er godkjent til å gjøre jobben, og så er du plutselig ikke det.

– Det er veldig spesielt og så vidt meg bekjent et særnorsk fenomen. Jeg har ikke noen tro på at det bli gjennomført, men vi får se, sier Børre.

– Det er veldig mye folk i denne bransjen. Det kommer til å bli vanvittig kostbart, hvis dette skal gjennomføres. De aller fleste verkstedene her i landet er i utgangspunktet godkjente verksteder for PKK, noe som grep om seg etter at Statens vegvesen selv sluttet å gjennomføre disse kontrollene, sier Ketil.

(Reportasjen fortsetter under bildet)

Fotografi av BilXtra-skiltet og skiltet som viser at KB Auto er et offentlig godkjent verksted.

BilXtra-verkstedet KB Auto er et offentlig godkjent verksted.

Offentlig godkjent verksted

Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

De som skal reparere vitale deler på bil, motorsykkel, moped, traktor og motorredskap konstruert for hastighet større enn 50 km/t eller tilhenger med brems må ha denne godkjenningen. Vitale deler er for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg.

Vilkårene for å bli godkjent som kjøretøyverksted reguleres av forskrift om kjøretøyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet.

På vegvesen.no/finnverksted finner du oversikt over godkjente verksteder. Verksteder som driver lovlig reparasjonsarbeid har i tillegg eget utvendig skilt som viser at det er godkjent av Statens vegvesen.

Statens vegvesen fraråder på det sterkeste kjøretøyeiere å kjøpe tjenester hos ulovlige verksteder. Foruten at du medvirker til straffbar virksomhet, risikerer du å få en reparasjon som ikke er fagmessig utført og et trafikkfarlig kjøretøy som kan gå på både din egen, din familie og andres sikkerhet løs.

KB Auto er et offentlig godkjent verksted.

– Vi er godkjent for reparasjoner på kjøretøy opp til 7,5 tonn, hvilket tilsvarer liten lastebil. Dog uten trykkluftbremser, det har vi ikke lov til å reparere her hos oss.

– Hvis en bileier i forlengelsen av at verkstedopphold hos en ikke godkjent reparatør havner i en trafikkulykke, og det viser seg at ulykken skjedde som følge av feil gjort hos denne reparatøren, da kan dette i verste fall ende med krav om millionerstatninger, sier Børre.

På bordet hos KB Auto ligger det en registreringsbok tilhørende skatteetaten. ”Hvem er på jobb i dag”, står det på omslaget.

– Skatteetaten slår hardt ned på svart arbeide. Her må vi registrere hvem som arbeider her, når vi kommer på jobb og når vi tar kveld. Skatteetaten gjennomfører kontroller. Oppdager de uregelmessigheter i så måte, da blir det bot, sier Ketil.

– Vi har strengt tatt heller ikke lov til å ha kunder inne på verkstedet. Om uhellet skulle være ute og noen blir skadet, da har vi et forsikringsmessig problem, sier Børre.

Formidabel utvikling
Utviklingen innenfor denne bransjen har vært formidabel. Bilmekanikerfaget i dag er et helt annet lerret å bleke enn for bare få år siden.

– Det kan ikke sammenlignes. Det skjer veldig mye. Bilutviklingen går rasende fort nå. Vi må til stadighet på kurs for å holde tritt med denne utviklingen, sier Ketil.

– Et eksempel fra et slik kurs er klimaanlegg på elektriske biler som det blir stadig flere av nå. Slike klimaanlegg krever elektrisk motor med en spesiell type olje som ikke leder strøm. Fylles det ved service feil olje, risikerer man at spenningen fra motoren på 300 volt går rett i karosseriet med påfølgende fare for kraftig støt, forteller Børre.

(Reportasjen fortsetter under bildet)

Fotografi av dekkhotellet til KB Auto AS.

Tid for vinterdekk

Det er tid for å legge om til vinterdekk. Verken piggdekk eller vinterdekk er påbudt i Norge. Men, du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på. Forskriften om bruk av kjøretøy sier at «kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».

KB Auto har dekkhotell, men der er det helt fullt.

– Vi kunne nok utvidet det, men vi skal jo ta oss av dette også. Dekkhotellet er således tilpasset og presset maksimalt i forhold til kapasiteten, sier Børre.

Liv laga i Bø

Det står bra til med bilparken i Bø.

– Bilparken har fornyet seg veldig de siste årene. Det later til at økonomien er god i bygda. Mange kjøper nyere eller helt ny bil. Det er vel bare vi selv som drar ned gjennomsnittet, sier Børre og ler godt.

Utover Børre og Ketil arbeider Mona Hagen i kundemottaket. På verkstedet er Torfinn Pedersen tilsatt i en deltidsstilling.

– Helsemessig er nok dette et ganske tøft yrke, med mye støv og skitt. Vi setter jo pris på at folk kommer på verkstedet med nyvaskede biler. Det er helt klart en fordel. Vi bruker mye trykkluftverktøy i arbeidet. Fra skitne biler står støvskyen som en følge av det. Det gjelder jo spesielt hjulene. Det er der det samler seg mest støv og dritt. Slik sett skulle nok bilbransjen sett under ett i langt større grad gjort oppmerksom på det helsemessige her. Det hender seg at vi vasker biler før vi begynner å skru på dem, forteller gutta smilende.

Støv og dritt til tross, Ketil og Børre trives godt i denne bransjen.

– Hvis ikke, hadde vi ikke vært her, sier Ketil.

Ketil og Børre tror nok det er liva laga for bedriften i mange år fremover.

– Det ser veldig bra ut. Vi har ikke fått mindre arbeide med årene. Det går bra med oss. Det er kanskje litt rolig de to første månedene av året, i januar og februar, men vi har nok å gjøre. Det topper seg naturlig nok rundt dekkskiftetiden på våren og nå.

 

Gå til kontaktopplysninger for KB Auto AS.