Kundene tar sjøveien til Bø

Kundene tar sjøveien til Bø

I 1999 etablerte Dagfinn Mikalsen Nordmek og siden da har butikken og verkstedet bare vokst. I dag har bedriften 8 ansatte som jobber med ombygging, utrusting og reparasjon på båter og har eget kaianlegg og flytekai for å få utført jobbene for sine kunder. Bedriften hadde 20-årsjubileum i 2019. “Men vi hadde slettes ikke tid til å feire,” forteller Dagfinn og flirer.

Dagfinn har selv reist og bodd forskjellige plasser, men trives best i Bø. “Det er mørkt kl 21 hver kveld hele året lengre sør. Vi har det lyst hele døgnet på sommeren og det liker jeg. Men det er ikke fullt så artig når det er mørketid da”, forteller Dagfinn. Han trives med å drive bedrift i Bø kommune.

Hos Nordmek jobber åtte ansatte som utgjør et bredt aldersspekter. En av de yngste i kollegiet var lærling hos Dagfinn selv, og fikk fast ansettelse etter fullført lærlingetid. I tillegg er noen av de ansatte tilflyttere til Bø kommune og det setter Dagfinn stor pris på. Han ser ikke noen utfordringer med å ha verkstedet og butikk utenfor hovedveien til Bø. Den kundemassen Nordmek har mest av kommer sjøveien til anlegget på Jennskaret. De har sine kunder lokalt i Vesterålen, men det kommer også kunder fra Troms og Lofoten.

Som mange bedrifter måtte Nordmek permittere noen ansatte i starten av 2020. “Men det var like mye på grunn av været som covid-19. Mye vind og kuling gjorde arbeidet vanskelig å utføre utendørs,” forteller Dagfinn, “men så kommer det også mange kunder med oppdrag som vi kan gjøre inne.” Likevel, da koronakrisen traff Norge, ble det full stopp på oppdragene. “Det sa jo pang og så var det full stans. Folk var redde og holdt seg hjemme siden ingen visste hva dette var enda. Hadde det ikke vært for det så hadde vi sikkert sluppet permitteringer”, bemerker han, og legger til at også bestilling av varer var en utfordring under lock down med en mye lengre leveringstid enn normalt.

Det tok likevel ikke lang tid før alle ansatte var i full sving igjen, og i dag er det mye aktivitet hos Nordmek. “Så lenge det er fiske og kvote er det arbeid til oss som reparerer båtene. Og når fisket går bra har folk råd til å fikse båtene sine. Båter må vedlikeholdes om det er korona eller ikke”, påpeker Dagfinn. Nordmek gjennomfører påkrevde tiltak under koronatiden, som å holde avstand og bruke engangshansker når de utfører reparasjoner på båter. “Vi er nøye med håndvask og desinfisering og både ansatte og kunder får beskjed om å holder seg hjemme om de føler seg syke,” beskriver han.

Driften til Nordmek er ikke påvirket av koronakrisen i så stor grad, og Dagfinn satser på en god sommer. “Det er ikke mulig å digitalisere alt. Noe praktisk håndverk må gjøres. Når sola kommer, kommer kundene. Da skal de på havet,” sier han. “Det merkes godt på salg og oppdrag om det er godt eller dårlig vær,” røper den driftige bedriftseieren.