Ei næring i endring, men jeg gir ikke opp

Ei næring i endring, men jeg gir ikke opp

Geir Viggo Pedersen har kjørt drosje i over 30 år. Han begynte å kjøre for farens drosjeselskap allerede som 19-åring og tok over farens selskap i 1998. Selv om koronakrisen har satt en støkk i persontransportnæringen, velger den drevne sjåføren å ta utfordringen. “Vi skal komme oss gjennom dette. Jeg er evig optimist.”

Astrid Berthinussen Vesterålen Reiseliv 03_800

Markedet for taxinæringen i Bø har endret seg mye gjennom årene og Bø Taxi har jevnlig måttet tilpasse seg nye behov blant kundene sine. Tidligere var drosjen et tilbud som en bred kundegruppe benyttet seg av. De senere årene har markedet endret seg. “Mange, og spesielt den yngre generasjonen, har nå to biler stående utenfor huset og er ikke like avhengig av oss som før,” forteller Geir Viggo. En annen endring har også gjort seg gjeldende. En kundegruppe som de senere årene har vært stor er de eldre i kommunen. Nå bor mange av de eldre på Bøheimen, nærmere sentrum. De har ikke det samme behovet for taxinæringen lengre.

Drosjeselskapet i Bø justerer seg etter marked og etterspørsel, også i forhold til hvordan de ansatte gjennomfører vaktene sine. “Etter kl 17 på ettermiddagen og fram til neste morgen er det lite turer. De som har vakt på kvelden får derfor ta med seg vakttelefonen hjem. Da kan de pusle med ting hjemme, og det er de veldig fornøyd med. Det er mye bedre det enn å sitte her å se på veggen, når det ikke er noe å gjøre,” forteller Geir Viggo. Pedersen trives i jobben som drosjesjåfør. “Vi får treffe mange forskjellige mennesker og vi får hjelpe folk med både det ene og det andre, som å skifte lyspære,” sier den lune drosjesjåføren. “Også elsker jeg jo å kjøre bil.”

Da Bø Taxi etablerte seg i 1998 hadde selskapet seks drosjeeiere. Nå har de andre drosjeeierne gått av med pensjon eller sluttet av andre grunner. “Bø Taxi har på mange måter utviklet seg parallelt med tilbud og etterspørsel i markedet,” beskriver den daglige lederen, som nå er eneste drosjeeier igjen i Bø Taxi. “Du kan si at det er lettere å sette opp vaktlistene nå.” Koronakrisen har imidlertid satt en støkk i persontransport- og servicenæringene. Også Bø Taxi merker krisen.

“Det har vært noe mindre kjøring på grunn av smittevernet. Folk kjører sjøl og noen er redde for å bli syke. Det har vi full forståelse for,” sier Geir Viggo og beroliger med at det er trygt å kjøre med Bø Taxi. “Vi har “vaskekasse” i bilen, og vasker og desinfiserer bilene etter hver tur.” Bø Taxi er også satt inn i beredskap for Helse Nords covid-19 pasienter i Bø. Det har ikke vært behov for denne transporten så langt, og Geir Viggo føler seg trygg på å kjøre med slike pasienter om det skulle bli aktuelt. “Den eneste forskjellen er at bilen blir mer grundig vasket etter en slik tur.”

Pedersen ser at aktiviteten øker nå som sykehus begynner å ta inn pasienter som har stått på vent og skolene har åpnet. Den største spenningen og bekymringen er likevel knyttet til turistsesongen som ser ut til å bli katastrofal for Bø Taxi, og flere aktører innenfor reiselivet i Bø. I tillegg til fire vanlige drosjer, har Bø Taxi en åtte-seters taxi, en 16-seters maxitaxi og en 20-seters buss som de benytter til å frakte turister rundt i Bø. De har også en avtale med Boreal om å leie busser når det trengs. Fra april til september er det vanligvis fullt kjør med mange turer med turister. Selv om noe står på vent, er mesteparten av turene for 2020 avlyst.

Astrid Berthinussen Vesterålen Reiseliv 02_800

“Dette har vært en viktig inntektskilde for Bø taxi tidligere år,” sier Geir Viggo. “Det er også avgjørende hva som skjer med andre aktører i reiselivsbransjen som reiseselskaper, turoperatører og overnattingssteder. Blant annet Norwegian og Hurtigruten er viktige for oss,” forteller han. “Det snakkes mye om at folk oppfordres til å ta Norgesferie i år. Det hjelper nok på campingplasser, rorbuer og hoteller, men jeg tror ikke det vil utgjøre en så stor forskjell for turbussbransjen,” bemerker den erfarne drosjeeieren. “Folk kjører nok i større grad selv i år,” tror Geir Viggo.

I vanskelige tider er det å ha trua på det man driver med grunnmuren i alt man gjør. “Hadde ikke jeg hatt trua på det jeg jobber med og klort meg fast, hadde jeg avviklet for lenge siden. I samfunn som Bø kommune, en forholdsvis liten kommune, må man klore seg fast. Hvis ikke skjer det jo ikke noe her,” sier den engasjerte daglige lederen i Bø Taxi. “Jeg er veldig glad for at jeg har holdt på noen år, har erfaring og is i magen. Det kom godt med i år.”

I år blir Geir Viggo 50 år. “Jeg drømmer om feiring i sydlige strøk, men må kanskje vente litt med det. Nå bor jeg heldigvis i Bø, som er litt av et sommerparadis når været slår til,” avslutter den blide drosjesjåføren.