KB Auto ønsker å utvide med El-bilveksted

KB Auto ønsker å utvide med El-bilveksted

Ketil Albrigtsen og Børre With har jobbet lenge i bilbransjen. Men da bilforhandleren og verkstedet de eide gikk konkurs i 2010, valgte de å starte for seg selv. Februar 2011 sto de klare med nytt firma med navn KB Auto AS. Fra da av satset de kun på verkstedtjenester.

“Bø er for lite til å kunne være forhandler av biler”, forteller Ketil Albrigtsen som er daglig leder i KB Auto.

Firmaet har vokst siden 2011 og har nå fem ansatte. Daniel som er rørlegger. Torfinn som jobber på verkstedet, og Børre With er teknisk leder på verkstedet, og Mona jobber på kontoret.

“Uten Mona hadde vi ikke fått gjort noe, og nå som vi tilbyr rørtjenester er det mye å gjøre. Vi kunne sikkert hatt flere ansatte. Men det er greit at det er nok til alle, også når det er lavsesong”, forteller Børre.

Det nyeste tilskuddet til bedriften er Daniel. Han ble ansatt i 2019 da KB Auto utvidet selskapet for å tilby rørleggertjenester til befolkningen i Bø kommune. Daniel har åtte års erfaring som rørlegger, men er det rolig på den fronten hjelper han til på bilverkstedet.

KB Auto er et frittstående verksted. Det betyr at de kan reparere og ta service og EU-kontroll på alle typer bilmerker. I tillegg har de Bilxtra som deleforandler i bakhånd. Dette gjør at de kan tilby deler til de aller fleste biler. Den siste tiden har det kommet godt med, da de har hatt stor pågang av bobiler på verkstedet.

“Det er god garantiordning på delene til Bilxtra. De satser hardt på kvalitet, og det er 5 års garanti eller 100.000 km på alle delene”, forteller Børre.

Våren 2020 har det vært roligere enn normalt på grunn av koronapandemien. I noen uker sto det stille på verkstedet. EU-kontroller som hadde frist i denne perioden ble utsatt. Men etter påske tok det seg opp igjen for verkstedet.

HEG_7574

“Det blir aldri snakk om å stoppe et verksted. Ambulanser og andre nødetater må ha bilen i orden. Og det blir ikke mindre feil på en bil selv om det pågår en pandemi”, forteller Børre.

På høsten er det derimot mye å henge fingrene i. Da skal vinterdekkene på igjen, og det kan bli noen lange dager. KB Auto har et eget dekkhotell, hvor kapasiteten på lagring av dekk er sprengt. Men du får skiftet dekk selv om du ikke har plass på dekkhotellet.

“Det er blitt veldig populært med dekkhotell. Vi skal ikke mange år tilbake før det ikke var et marked for det. Kapasiteten på selve dekkhotellet er sprengt hos oss. Men det er enklere for de som bor i små leiligheter og dårlig med lagringsplass å ha dekkene lagret hos et verksted”, forteller Børre.

Neste steg for KB Auto er å bli et godkjent verksted for elbiler. Men det har vært litt vanskelig å gjennomføre kursene i år. Siden KB Auto er et frittstående verksted, blir kursene avholdt sammen med andre frittstående verksted under kjedene Mekonomen og Bilxtra. Det er derfor knapt om kursplassene.

“Ikke bare må KB Auto bli godkjent el-bilverksted, men også vi som mekanikere og privatpersoner må bli godkjent for å kunne utføre service på el-biler. Og på grunn av koronapandemien er det lang ventetid. Men vi håper på at vi kommer oss på kurs snart”, forteller Børre. Videre legger Ketil til at: “utviklingen må komme litt lengre, og prisene må nok regulere seg for at det skal være aktuelt for mange i Nord- Norge å velge el-bil. Mange velger hybrid og el-bil som bil nummer to og er veldig fornøyd. Men med de lange avstandene vi har i Nord-Norge vet jeg ikke hvordan el-bil jeg eventuelt ville hatt. Men jeg er såpass gammel at jeg skal ha den bilen jeg har”, ler Børre.

Ifølge Ketil har det den siste tiden dukket opp mange nye fjes: “som mekaniker blir man kjent med alle fjesene i Bø. Derfor er det ekstra stas når det kommer nye kunder. Enten om det er i fra andre plasser i Vesterålen, eller om det flytter nye folk til Bø”.

Med både nye og eksisterende kunder innom verkstedet har gjengen hos KB Auto nok å henge fingrene i med servicer, EU-kontroller, dekkskifte, og med tiden også el-bilverksted.

KB Auto har åpent mandag til fredag fra 08.00 til 16.00.